czwartek, 16 października 2014

Chryzantemy ogrodowe sprawdzone byliny

Pogodna i ciepła jesień w tym roku sprawiła, że ogrody kipią  kolorami tęczy. I choć mój ogród ma już kilkanaście lat, nie pamiętam by zbyt często tak pięknie kwitły chryzantemy. Zazwyczaj wczesne przymrozki osłabiają roślinę i biedula nie zdąży pokazać wszystkich swych walorów.

Chryzantemy to bardzo dekoracyjne i łatwe w uprawie byliny do ogrodu. Po kilku latach można dzielić karpy i powiększać hodowle o nowe rabaty.



O czym pamiętać: 

Wybieramy stanowiska słoneczne i pół-cieniste. Od czasu do czasu, na wiosnę, dobrze jest rozłożyć  trochę kompostu wokół chryzantem - delikatnie i płytko przekopać a w czasie kwitnienia podwiązywać rośliny. Efekt będzie bombowy, o ile nie będzie wcześniej mrozu. Mimo przeszkód, warto podziwiać piękno jesieni w całej krasie, choćby co drugi, trzeci rok.



Chryzantema z astrem krzaczastym

W tym roku po raz pierwszy zobaczyłam, jak ciekawie przebarwiały się liście funkii. Przeważnie, co jesień, kiedy za wcześnie przemarznie, szybko zżółknie na blado-żółty nieciekawy kolor i nadaje się tylko na kompost. Tym razem jest inaczej - kolorowo i bardzo ciekawie...

Funkie jesienią
Więcej o funkiach...


3 komentarze:

  1. Witaj!
    Podzielam Twoje spostrzeżenia, że nie zawsze uda im się pokazać w całej krasie. Ja też mam takie chryzantemki, pięknie w tym roku kwitną, duże, rozłożyste, różowe bukiety. Nazwę też mają piękną, bo to Isabella Rose.
    Miałam jeszcze kiedyś w kolorze rdzawo-brązowym, ale gdzieś zaginęły.
    Pozdrawiam. Alicja
    P.S. często wpadam do Ciebie, podoba mi się tu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Alicjo
      Bardzo się cieszę, że mnie odwiedziłaś. Dziękuję za ciepły komentarz i za dodatkowe informacje do opisu pięknej rośliny. Jeszcze raz dziękuję. Pozdrawiam i zapraszam serdecznie kiedy tylko znajdziesz na to czas i ochotę

      Usuń
  2. Chryzantemy to moje ulubione kwiaty, piękne kolorowe i pasują niemalże wszędzie. Ja je prezentuję zazwyczaj w bukiecie kwiatów lub stroiku nagrobnym. Niedawno sama robiłam stroik na wzór sklepu https://candelle.pl/kategoria-produktu/kompozycje-nagrobne/z-chryzantem/, powiem nieskromnie, że wyszedł mi lepszy stroik :D

    OdpowiedzUsuń

Pytaj, oceniaj i doradzaj ...