Relaksujący ogród i dom...: Sweter na szydełku prosty wzór diy

środa, 19 kwietnia 2017

Sweter na szydełku prosty wzór diy

Witam Kochani. Na zimne dni, których u nas nie brakuje, zawsze przyda się sweterek. Polecam łatwy wzór ażurowy, który sprawdzi się także w innych ciuchach, jak bolerko, czy sukienka. U mnie klasyczny taliowany fason, bo takie najbardziej lubię, ale w prostych bluzkach bez wcięć w pasie też wyjdzie bardzo ładnie.



Polecam kursik do tego posta na filmie LINK



Główny motyw wzoru to 1 oczko łańcuszka, 5 słupków, 1 oczko łańcuszka, 5 słupków i tak na przemian w kolejnych rzędach z przesunięciem , jak widać na zdjęciach i poniżej na próbce.



Ile potrzeba włóczki na sweter


Użyłam około 300 g włóczki  Opus Mimoza Natura, kolor turkus nr: 247. W 100 g jest 330 m. Dziergałam szydełkiem nr: 3. Grubość włóczki ok. 2,5 mm. Takie dopasowanie szydełka sprawia, że robótka ładnie się fakturuje. Warto robić lekko, ale nierozwlekle.





Poniżej zerknijcie na wymiary dla rozmiaru damskiego 42



PRZODY x 2

I rząd: Nabieram 58 oczek łańcuszka
II rząd 58 słupków

III i kolejne rzędy: 6 słupków plisy zapięcia i główny motyw 1 oczko łańcuszka, 5 słupków, 1 oczko łańcuszka.
Od dołu do pasa po bokach gubię, co kilka rzędów 5 słupków a powyżej pasa co kilka rzędów dobieram słupków mniej więcej tyle samo .
Od strony zapięcia powtarzam 6 słupków, robiąc w jednym lewym przodzie 5 dziurek

Kilka rzędów przed linią pachy redukuję jeden słupek od strony zapięcia co drugi rząd-powstanie wcięcie dekoltu



Na linii pachy ujmuję 4 oczka, w kolejnym rzędzie 3 oczka, w kolejnym 3, w kolejnym 2.
Wysokość pachy, czyli odległość od poziomej linii pachy do ramienia  powinna mierzyć około 21 cm

Guziki z włóczki na podwójnym łańcuszku 2x po 6 oczek, połączonych w kółka i obrobionych 12-13 półsłupkami





Długość ramienia u mnie 10 cm

Orientacyjnie na dole przodu wychodzi około 9 motywów, w pasie 7 motywów, na linii pachy 9 motywów, przy dekoldzie w połowie, jak widać u góry 4 motywy, przy ramieniu 3 motywy.

TYŁ x 1

I rząd około 100 oczek łańcuszka (51 cm)
II rząd  100 słupków
III i kolejne rzędy motyw główny:  1 oczko łańcuszka, 5 słupków, 1 oczko łańcuszka, 5 słupków i tak na przemian w kolejnych rzędach z przesunięciem (wychodzi około 15 motywów)

Podobnie jak w przodach, gubię od dołu do pasa co kilka rzędów po kilka słupków ( u mnie około 5 słupków. Od pasa do linii pachy dobieram podobną ilość słupków. Pacha tylnia - redukuję co rząd od początku pachy około 10 słupków. Najpierw trzy, w kolejnym rzędzie dwa, w kolejnym dwa a dalej w kilku rzędach po jednym. Szerokość na plecach w najwęższym miejscu ma ok. 34 cm (patrz pow. rys. rozmiar 42)
Głębokość podkroju szyi u mnie 3 cm, szerokość około 14 cm.


RĘKAW x 2

I rząd - 54 oczka łańcuszka
II rząd - 54 słupki
III rząd i kolejne rzędy  - motyw główny: 1 oczko łańcuszka, 5 słupków, 1 oczko łańcuszka, 5 słupków i tak na przemian w kolejnych rzędach z przesunięciem
Na dole rękawa 9 motywów


Od 10-11 rzędu rękawa dobieram ogółem 20 słupków po bokach- po 10 na każdy (po jednym słupku co kilka rzędów do linii pachy. Ilość motywów na linii pachy  (miara. rękawa w najszerszym miejscu - około 34-35 cm-trzeba mierzyć z natury) ma około 11 motywów +- kilka słupków.
Od strony przodu podkrój pachy jest głębszy, od tyłu mniejszy. Redukcja oczek z przodu, co rząd-najpierw 4 słupki, potem 3, potem 2, kolejne 2 rzędy po jednym, kolejne rzędy co drugi po jednym słupku, co trzeci... Redukcja oczek od strony tyłu- najpierw redukcja 3 słupków, w kolejnym rzędzie z 2 słupki, w kolejnym jeden, 2-3 razy co drugi rząd jeden słupek... Formujemy główkę rękawa na wysokość około 12-13 cm, jak wyżej na zdjęciu, redukując większą ilość słupków na raz z każdej strony. Ładnie wyprofilowany rękaw idealnie układa się po zszyciu.
Długość rękawa u mnie 55 cm. Trzeba dostosować długości i szerokości do własnych rozmiarów.


Moja rada: 

Po pierwszych rzędach porównajcie wymiary z rysunkiem, żeby dostosować. Każdy z nas różnie dzierga, z dużym luzem lub ściślej, dlatego pojawiają się różnice. Przykładowo 58 słupków odpowiada w mojej robótce 30 cm 

Mam nadzieję, że przetestujecie jeśli nie sweter to wzór, który naprawdę jest prosty i całkiem ładnie się prezentuje.

Pozdrawiam serdecznie Weronika


6 komentarzy:

  1. Piękny sweterek. Jesteś niesamowita, zainspirowałaś mnie, dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuje i namawiam do przetestowania wzoru. Pozdrawiam

      Usuń
  2. Piękny sweterek i niesamowita Twoja cierpliwość aby go wydziergać. Gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję kochana. Powiem, że szybciej się robi niż na drutach, ale to tez zależy od tego, jak kto dzierga- ja to tak z doskoku...

      Usuń
  3. Marcelina Kazimierska3 września 2018 18:01

    Faktycznie wzór jest dość prosty jak na taki skomplikowany sweter. Ja do swoich prac używam szydełka https://alewloczka.pl/pl/c/Szydelka/19 i to właśnie na takim aluminiowym szydełku najlepiej mi się pracuje. Chociaż takiego swetra jeszcze nawet nie próbowałam robić, to może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń

Pytaj, oceniaj i doradzaj ...