poniedziałek, 29 lipca 2013

Rozwar wielkokwiatowy błękitny dzwonek


Relaksujący ogród
Rozwar wielkokwiatowy
Po dwóch latach od wsadzenia w moim ogrodzie, rozwar wielkokwiatowy znacznie się rozrósł, ożywiając skraj rabaty ujmującym błękitem. Nie sposób oderwać od niego oczu. Imponuje wyglądem i niesamowitym pokrojem. Jeśli jeszcze nie masz tej byliny, to warto wprowadzić ją do ogrodu, wzbogacając klomby w ciekawe i długowieczne rośliny, nie sprawiające kłopotu. Na mojej działce jest ziemia, określona jako piąta klasa a to znaczy, że jest bardzo uboga. To jeszcze jeden dowód, że można znaleźć okazy łatwe w uprawie i bardzo piękne, jak dzielżan, liliowce, dzwonki i wiele, wiele  innych.

Relaksujący ogród

Pochodzenie i opis

Rozwar wielkokwiatowy (Platycodon grandiflorus) naturalnie rośnie w krajach Dalekiej Azji. Pochodzi z rodziny dzwonkowatych (Campanulaceae). Odznacza się dużymi kwiatami i występuje w kolorach - niebieskim, fioletowym, białym i różowym, zależnie od odmiany. Bardzo dekoracyjna roślina, szczególnie w odcieniach niebieskich. Wprowadza do ogrodu sentymentalny i uspokajający nastrój, ale i w białym kolorze jest bardzo poszukiwana jako podkreślenie cech właściciela dążącego do elegancji. Natomiast rozwar w odcieniach różu budzi w nawet w zasępionym człowieku duszę romantyka, ułatwiając jednocześnie pozytywne myślenie. Warto podsypać rozwar wielkokwiatowy przed posadzeniem kamyczkami (najprostszy sposób na drenaż) - rozwar nie lubi, jak zresztą wszystkie rośliny, mieć na długo zalewanych korzeni. Najlepiej ulokować go w umiarkowanie nasłonecznionym miejscu i czasami podlewać, zwłaszcza w okresie suszy. Odwdzięczy się nam i to za minimum troski, osobliwym kwitnieniem od czerwca po koniec sierpnia.

5 komentarzy:

  1. o, akurat się wstrzeliłam w temat, jaki on duży rośnie? Mój na razie maleńki i nie wiem, przesadzać czy nie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozwar, przynajmniej u mnie, gdzie gleba nie jest najlepszej jakości, rośnie do 35-40 cm, le kwiaty ma naprawdę tak piękne i duże, jak na zdjęciu. Dzwoneczek drobniutki, który oglądałam na Twoim blogu zanikł u mnie (przegrał walkę z rozchodnikiem.

      Usuń
  2. U mnie po trzech latach dorasta aż do pasa. Mam biały i jasnofioletowy (miał być niebieski). Gleba ciężka, ilasta. Stanowisko przez niemal cały dzień nasłonecznione.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też pięknie - biały i lila, cudne kolory. A propo gleby oprócz klasy ogromny wpływ na urodzaj mają wody gruntowe. Jestem tego pewna. Przed wyknaniem instalacji kanalizacyjnej na osiedlu na marnej mojej glebie rosła ogromniasta marchew bez wspomagania a po rozkopaniu i po przerywaniu cieków, warzywa rosną marnie...

      Usuń
  3. Wie ktoś z was gdzie i jak rośnie wiklina? To dosyc ciekawa "roślina" - https://ogrodzeniawiklinowe.pl/gdzie-rosnie-wiklina/

    OdpowiedzUsuń

Pytaj, oceniaj i doradzaj ...